ناتمام ماندن طرحهاي واگذار شده شهرداري سيرجان به بخش خصوصي
به تازگي تعدادي از پلهاي عابر پيادهاي كه در نقاط مختلف شهر سيرجان نصب شدهاند، بدون پله ماندهاند و راهي براي عبور از آنها وجود ندارد و تنها شاهد بنرهاي تبليغاتي فراوان بر روي آنها هستيم و اخيرا نيز يكي از اين پلهاي عابر پياده نصب شده مسدود شده است.
پلعابر پياده، پلي كه همشهریان سيرجاني با آن نامانوساند. پلی که بعضی اوقات تنها جايي است براي تبليغات! بيهيچ استفادهاي ديگر!!
پلی که طي سالهاي گذشته آمدنش هزاران اما و اگر را رقم ميزند و تا آنجا پيش مي رود که يا بالاخره برداشته شود و يا نيمه كاره رها شود
.
پلهاي عابر پياده پله ندارند/عابران پياده برای عبور، ميتوانند پرواز کنند
صحبت از پلهاي عابر پيادهاي است كه بيبرنامه ساخته شدند و غيركارشناسي شده نصب! اينبار شهر ما شاهد تولد پلهاي عابر پيادهاي در نقاط مختلف خود بود كه راهي براي عبور از آنها وجود ندارد، اين پلها پله ندارند و پل بدون پله يعني جایگاهی براي تبليغات!!
11 پل عابر پياده به مناقصه گذاشته شد
اما اين بار و در اين پروژه اخير كه به بخش خصوصي واگذار شده است، اينگونه به نظر ميرسد اين بخش عزم خود را جزم كرده تا در هر صورت اين پلها را نصب و به سرانجام برساند
محمدرضا عربگوييني مديرعامل شركت پيشروسازان برتر، پيمانكار طرح اخير پلهاي عابر پياده در سيرجان است. عربگوييني به مجله خبری سیرجان ميگويد: شرايط ساخت و نصب این پلها در تاريخ 25 بهمن 90 به مناقصه گذاشته شد.
در اين مناقصه تعداد و محل نصب پل ها مشخص شده بود و تنها نياز به حضور بخش خصوصي داشت كه در اين مناقصه شركت کرده و عمليات عمراني را شروع کند. اما مناقصه با حضور تنها يك شركت كننده برگزار و همان يك نفر هم برنده مناقصه شد!
اكثر پلهاي عابر پياده بدون پله نصب شدهاند
شركت خصوصي که در مناقصه برنده شده بود پلها را در كمترين زمان ممكن ساخت و به زودی پلها آماده نصب شدند و اين شد سرآغاز دردسرهاي بخش خصوصي و ماجراي توقف نصب پلها...
از 11 پل عابر پياده ذکرشده در قرارداد، چهار پل به طور كامل نصب شد و مابقي آنها يا بدون پله نصب شدند و يا اينكه در كارگاه روي زمين ماندند. مديرعامل اين شركت خصوصي علت ناتمام ماندن طرح را عدم همكاري شهرداري با وي ذكر می کند.
كابلهاي برق بايد جابجا شوند/شهرداري: بودجه نداريم
محمدرضا عربگوييني- مديرعامل شركت خصوصي پيشروسازان برتر، كه برنده مناقصه مدتدار شده بود، ميگويد: طبق قرارداد، بهرهبرداري 10 ساله از اين پلها از آن سازنده پل است، يعني در اين مدت درآمد حاصل از تبليغات روي پلها به شركت سازنده تعلق مي گيرد و من پس از عقد قرارداد با شهرداري، بلافاصله دست به كار شدم و كار ساخت پلهاي عابر پياده را به اتمام رساندم. بالاخره زمان نصب اين پلها در مكانهاي تعيين شده رسيد و اين جا بود كه نياز به همكاري و حضور شهرداري احساس شد. همكاري براي هرس درختان و جابجايي كابلهاي برقي كه در مسير اين پلها قرار داشتند.
شهرداری حاضر به پرداخت هزینه به اداره برق نشد
عرب گوييني مي گوید: چهار پل عابر پياده با موفقيت نصب شدند و برای نصب مابقي، شهردار سابق، حاضر به پرداخت هزينه به اداره برق نشد و اداره برق هم به دليل هزينهبر بودن جابجايي كابلهاي برق، زير بار اين تغييرات نرفت، در نتيجه پلهاي ساخته شده در كارگاه من بر روي زمين ماندند و فضاي زيادي از كارگاه را اشغال كردهاند. علاوه بر آن، هر چه از زمان مناقصه مدت بيشتري ميگذرد، ضرر من هم بيشتر ميشود.
وي ادامه ميدهد: هر چه مراجعات من به منظور نصب اين پلها به شهرداري بيشتر ميشد جواب غيرمنطقيتري به من داده مي شد.
عربگوييني ميگويد: من سرمايهاي بيش از يك ميليارد تومان براي ساخت اين پلها صرف كردم و به اين اميد وارد اين عرصه شدم كه سرمايهام برگشت داده شود. اما اين تاخير در نصب پلها به ضرر من تمام ميشود.
عربگوييني ادامه ميدهد: در زمان شهردار سابق که به نتيجهاي نرسيدم و در زمان شهردار جدید نیز طي جلسهاي، وی به امور مالي شهرداري ابلاغيهاي مبني بر پرداخت هزينه به اداره برق ارسال كرد كه امور مالي هم اينگونه جواب دادند، بودجه نداريم
!
برگشت سرمايه از طريق بنرهاي تبليغاتي بر روي پلهاي عابر پياده
عرب گویینی در ادامه با گلایه از وضع موجود اظهار می دارد: اگر اين طرح با برنامهاي بود، نياز به اينهمه دوندگي بخش خصوصي نداشت. باید از قبل بودجهاي براي اين جابجاييها در نظر گرفته شود تا كساني كه براي پيشرفت شهر و البته كسب سود وارد عرصه اجراي پروژههاي شهري ميشوند از كرده خود پشيمان نشوند.
وی می افزاید: بی شک اين كسب سود و برگشت سرمايه براي اين بخش خصوصي زماني صورت ميگيرد كه بر روي پلها تبليغات صورت گيرد.
شهرداري يا بخش خصوصي؟! كداميك متحمل ضرر و زيان به وجود آمده ميشوند؟
مدير عامل شركت پيشروسازان برتر ميگويد: من طبق قرارداد در مناقصه عمل كردهام و سر موعد مقرر پلهاي عابر پياده را تحويل دادم به این اميد كه با تبليغاتي كه بر روي اين پلها انجام می شود سرمايه من برگشت داده شود، اما وقتي درختان در نزديكي اين پلها هرس نشده و يا اينكه پلي هنوز نصب نشده، مشخصا تنها به ضرر من تمام ميشود. من كه تمام سرمايهام را بدون هيچ بهرهاي صرف اين كار كردم.
وي ميگويد: ساختن اين پلها به عهده من بود و حال اگر نصب اين پلها با مشكل مواجه شده است، در اين ميان من نبايد متضرر شوم.

پيمانكار يكي از پلها را به نشانه اعتراض مسدود كرد
اما طي هفته گذشته شاهد اتفاق جالبي بر روي يكي از پلهاي عابر پياده نصب شده در سيرجان بوديم. مسدود شدن يكي از پلهاي نصب شده توسط پيمانكار اين طرح!
پيمانكار اين طرح كه مراجعات زياد به شهرداري را بينتيجه ديد، خود وارد عمل شد و به نشانه اعتراض يكي از پلهايي كه در پرترددترين منطقه شهر نصب شده اند را مسدود كرد و با نصب پارچهاي عدم همكاري شهرداري را علت مسدود شدن اين پل عنوان كرد.
سه راهكار پيشنهادي پيمانكار
پيمانكار اين طرح ميگويد: من سه گزينه براي رفع مشكل پيش آمده ارايه كردهام:1- هرس كردن درختان 2- پل را به قيمت كارشناسي روز از من خريداري كنند. 3- به مدت بهره برداري اين پل اضافه شود يعني مدت تاخير در نصب پلها را محاسبه و به مدت قرارداد اضافه شود. ولي آنها حاضر نيستند با من مذاكره كنند.
مشكل به وجود آمده با مذاكره حل خواهد شد!
به سراغ معاون مالي اداري شهرداري سيرجان رفتیم. وي می گوید: مشكل به وجود آمده با رايزني حل خواهد شد. مشكل به وجود آمده به اين دليل است كه ارتفاع بلند درختان سرو موجود جلوي ديد تابلوهاي تبليغاتي را گرفتهاند. و قطع درختان سرو امكان ندارد، همچنين در فصلي قرار داريم كه امكان هرس كردن درختان وجود ندارد و به دستور شهردار به شكل ديگري مشكل را حل خواهيم كرد. يك جلسه با حضور سرمايهگذار و مجری طرح برگزار خواهد شد و نظرات متقابل لحاظ خواهد شد تا همكاري متقابل صورت گيرد.
حال بايد منتظر ماند و ديد كه كار نصب اين پلها چه زمان به اتمام خواهد رسيد و آيا شهرداري ميتواند طبق قرارداد و مناقصه عمل كند؟ در اين ميان چه كسي تاوان اين زيان به وجود آمده به بخش خصوصي را خواهد پرداخت؟ بخش خصوصي از حق خود خواهد گذشت؟ يا شهرداري اين ضرر را پرداخت خواهد كرد...؟
با سلام و عرض ادب خدمت شما دوستان عزیز. این وبلاگ جهت اطلاع از آخرین اخبار واطلاعات